PENINGKATAN HASIL BELAJAR PADA MATERI PENGIDENTIFIKASIAN JENIS- JENIS TANAH MELALUI PENDEKATAN KONTEKSTUAL PADA PESERTA DIDIK KELAS V SDN MAGERSARI SIDOARJO
Main Article Content
Abstract
This research aims to improve learning achievement on the material of identifying soil types through a contextual approach for class V students at SDN Magersari Sidoarjo. The method used is the classroom action research method, the research was conducted at SDN Magersari Sidoarjo. The subjects used in this research were class V with a total of 27 students consisting of 16 boys and 11 girls. The results of the research show that from cycle completeness, the pre-action activities obtained a class average score of 64.07 with classical completeness of 62%, increasing in cycle 11 to 72.59 with classical completeness of 70%. The average class score in cycle 2 was 81.85 with classical completeness of 81%. The conclusion of this research is that a contextual approach to the material on identifying class V soil types at SDN Magersari can improve student learning outcomes.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Muassis Pendidikan Dasar memiliki hak penerbitan setiap artikel, adapun isi konten artikel sepenuhnya menjadi tanggung jawab penulis
References
Ariyanto, M. (2016). Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi Kenampakan Rupa Bumi Menggunakan Model Scramble. Profesi Pendidikan Dasar, 3(2), 134–140.
Budiman, B. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual (CTL) Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 1(1), 19–27. https://doi.org/10.54371/jiepp.v1i1.76
Dimyati., & Mudjiono. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Balai Pustaka
Fauziah, I., Makmun, M. N. Z., & Fadilah, L. (2024). Penerapan Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Berkala Ilmiah Pendidikan, 4(2), 330-341. https://doi.org/10.51214/bip.v4i2.919
Hamalik, Oemar. (2019). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Johnson E. B. (2002). Contextual Teaching & Learning, What It Is and Why It’s Here to Stay. California: Corwin Press, Inc
Kusumawati, E. R. (2021). Upaya Peningkatan Pemahaman Konsep Ciri Khusus Makhluk Hidup Dengan Model Pembelajaran Experiential Learning di Kelas VI SDN Bendogerit 2 Kota Blitar. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 289-300. https://doi.org/10.62775/edukasia.v2i2.56
Murti, I. G. A., Jampel, I. N., & Renda, N. T. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Scramble Berbantuan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD. Mimbar PGSD Undiksha, 4(1), 1-11. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v4i1.7522
Nurhadi. (2004). Pembelajaran Konteksutual dan Penerapannya dalam KBK. Malang: UM Press.
Sappe, I., Ernawati, N., & Irmawanty. (2018). Hubungan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN 231 Inpres Kapunrengan Kecamatan Mangarabombang Kabupaten Takalar. JKPD: Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 3(2), 530-539. https://doi.org/10.26618/jkpd.v3i2.1419 .
Setiyorini, N. D. (2018). Pembelajaran Kontekstual IPA Melalui Outdoor Learning Di SD Alam Ar-Ridho Semarang. Al-Mudarris: Journal Of Education, 1(1), 30-38. https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v1i1.97
Slavin, E. Robert. (2009). Cooperative Learning: Teori, Riset, dan Praktik. (Alih Bahasa: Nurulita). Bandung: Nusa Media.
Sudjana, N. (2017). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo
Suprijono, Agus. (2010). Cooperatif Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Suryaningsih, N. K. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Make A Match Pada Siswa Kelas II SD Negeri 2 Padangkerta Semester I Tahun Pelajaran 2016/2017. ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(3), 84-90. https://doi.org/10.51878/elementary.v1i3.343
Susilowati, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Edunomika, 2(1), 36-46 http://dx.doi.org/10.29040/jie.v2i01.175.
Winardi. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Sejarah Melalui Pembelajaran Kooperatif Model STAD Kelas X Mipa-3 SMA Negeri 4 Pekalongan Tahun 2016. JIPSINDO: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 5(1), 81-99. https://doi.org/10.21831/jipsindo.v5i1.20185