PENERAPAN PERMAINAN KARTU KUARTET UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR PENGAMALAN SILA PANCASILA KELAS II SDN MAGERSARI SIDOARJO
Main Article Content
Abstract
This research aims to improve student learning outcomes through the use of Quartet Card media in Pancasila Education Subjects, Pancasila Practice Material for Class II SD Magersari. This type of research is classroom action research (PTK). The subjects of this research were 36 class II students at Magersari Elementary School, consisting of 22 male students and 14 female students. This research was carried out in two action cycles. The implementation stages of cycle 1 were carried out in two meetings and cycle 2 was carried out in two meetings. Data collection was carried out using learning results tests and observation sheets. The data that has been collected is then analyzed qualitatively. The results of the research show that the use of quartet card media can increase interest in learning about Pancasila Education for class II students at SDN Magersari seen from the results of tests carried out in two cycles which show very good results with classical learning completion in cycle I reaching a percentage of 55.5% out of a total of 36 students in one class and cycle II reached a percentage of 83.3% of the total of 36 students. In order to achieve very good qualifications, it can be concluded that using the quartet card learning media can increase the learning interest of class II students at Magersari Elementary School.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Muassis Pendidikan Dasar memiliki hak penerbitan setiap artikel, adapun isi konten artikel sepenuhnya menjadi tanggung jawab penulis
References
Amalia, F., Roysa, M., & Ismaya, E. A. (2020). Penerapan Model Time Token Berbantuan Media Kartu Kuartet Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 643–649. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v5i1.867
Depdiknas. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdikna
Hadaming, H., & Wahyudi, A. A. (2023). Quartet Card Game Media in Improving Geometry Learning Outcomes of Elementary School Students. JUDIKDAS: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 2(2), 15-22. https://doi.org/10.51574/judikdas.v2i2.838
Hidayah, N., & Ulva, K. R. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas IV MI Nurul Hidayah Roworejo Negerikaton Pesawaran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 4(1), 34-46. http://dx.doi.org/10.24042/terampil.v4i1.1804
Hendra. (2019). Internalisasi Nilai Religius dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan di Sekolah Daerah Tertinggal. Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial Education, 11(1), 84–94
Indarti, T. (2008). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dan Penulisan Ilmiah. Surabaya: Lembaga Penerbitan Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Surabaya
Karsono, K., Sujana, Y., Daryanto, J., & Yustinus, N. (2014). Penggunaan Kartu Kuartet Untuk Meningkatkan Pemahaman Keberagaman Seni Tradisi Nusantara Pada Siswa Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 43–49. https://doi.org/10.53400/mimbar-sd.v1i1.862
Kompri. (2016). Motivasi Pembelajaran: Perspektif Guru dan Siswa. PT. Remaja Rosdaskarya.
Nanggala, A. (2020). Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Multikultural. Jurnal Soshum Insentif, 3(2), 197–210. https://doi.org/10.36787/jsi.v3i2.354
Nasution, A.R. (2016). Urgensi Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Pendidikan Karakter Bangsa Indonesia melalui Demokrasi, HAM dan Masyarakat Madani. Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 8(2), 201- 212
Nurfaizah, A.P., Rahman, A. ., & Ramadhani, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Permainan Kartu Kuartet Terhadap Minat Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. SOCIAL: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 1(3), 196-204. https://doi.org/10.51878/social.v1i3.932
Prameswari, I. A., Dadi, S., & Setiono, P. (2022). Penggunaan Media Kartu Kuartet untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas IV C SDN 71 Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 5(1), 42–53. https://doi.org/10.33369/juridikdas.5.1.%p
Prasetyaningtyas, S. (2020). Application Quarter-Cards Game of Methods to Improve Learning Achievement and Learning Activities in Classification of Living Things at Class VII C SMPN 1 Semin. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 100-108. https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i1.118
Ramadhan, A., & Nadhira, A. (2022). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran Dengan Berbasis Kearifan Lokal Dan Penulisan Artikel Ilmiah Sesuai Dengan Kurikulum Tahun 2013 Di Madrasah Tsanawiyah Darul Hikmah Medan. Serunai : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(1), 121–128. https://doi.org/10.37755/sjip.v8i1.632
Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa. Manper: Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 188–201. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8108
Slameto, D. (2021). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.
Subini, N. (2012). Psikologi Pembelajaran. Yogyakarta: Mentari Pustaka.
Suryani, N. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: Remaja Rosdaskarya.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-113. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Trimonika, N. (2015). Penggunaan Media Kartu Kwartet untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa. Widya Dharma: Jurnal Kependidikan, 25(2), 48-60