PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA TIME LINE CHART TERHADAP HASIL BELAJAR IPS TEMA PAHLAWANKU KELAS IV SEKOLAH DASAR

Main Article Content

Fajar Nur Yasin

Abstract

This study aimed to determine the effect of the use of media time line chart of the results of social studies. The hypothesis of this study was the effect of the use of media time line chart of the results of social studies the theme Pahlawanku of fourth grade elementary school. The method used quasi-experimental design nonequivalent (pretest and posttest) control group. The sample in this study is the fourth grade students as many as 41 people. The instrument used was the result of social studies in the form of matter pretest and posttest. Analysis of data using the t test. Results hypothesis by using t-test showed that there is a significant impact on students' learning outcomes IPS, with a significance level of 5% of 0.05 with sig. (2-tailed) was 0,000. If seen t table of 1.684 (N = 41) with a t value of 7.141.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Yasin, F. N. (2022). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA TIME LINE CHART TERHADAP HASIL BELAJAR IPS TEMA PAHLAWANKU KELAS IV SEKOLAH DASAR. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 1(1), 40–53. https://doi.org/10.55732/jmpd.v1i1.11
Section
Articles
Author Biography

Fajar Nur Yasin, Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo

References

Adriansen, H. K. (2012). Timeline interviews: A tool for conducting life history research. Qualitative Studies, 3(1), 40–55. https://doi.org/10.7146/qs.v3i1.6272.

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Arsyad, Azhar. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.

Dara, M. C., & Setiawati, E.. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Timeline Terhadap Kemampuan Berpikir Kronologis Pembelajaran Sejarah Di SMAN 2 Metro. Historia: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 5(1), 55-76. https://doi.org/10.24127/hj.v5i1.733

Dawson, Ian. (2013). Time for Chronology: Ideas for Developing Chronological Understanding. Teaching History, 31(117), 14-24.

Guenette, F., & Marshall, A. (2009). Time Line Drawings: Enhancing Participant Voice in Narrative Interview on Sensitive Topics. Internasional Journal of Qualitative Method, 8(1), 85-92. https://doi.org/10.1177%2F160940690900800108

Gunansyah, Ganes. (2015). Pendidikan IPS: berorientasi Praktik yang Baik. Surabaya: Unesa University Press.

Karlina, N., Karlimah., & Sumardi. (2018). Pengaruh Media Bagan Garis Waktu (Time Line Chart) terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Materi Persiapan Sampai Detik-Detik Proklamsi di SD. Pedadidakta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 53-63.

Mayasari, Fitri. (2013). Penggunaan Media Time Line Chart Wayang Dengan Penerapan Metode Stad Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas V Sdn I Lurah Kecamatan Plumbon Kabupaten Cirebon Pada Materi Peristiwa-Peristiwa Menjelang Proklamasi Kemerdekaan Indonesia), Skripsi. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia. Retrived from http://repository.upi.edu/5149/

Mityasari, Yuli Dini. (2013). Penggunaan Media Bagan Garis Waktu ( Time Line Chart) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPS Kelas V SDN Sumbersari 1 Megaluh Jombang. Skripsi. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Nurlatifah, A., Sobama, A., & Afrianti, N. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Time Line Chart terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas IV di MI Bojon. Prosiding Pendidikan Agama Islam, 6(2), 59-65. https://ddoi.org/10.29313/.v6i2.23000

Priyatno, Duwi. (2014). SPSS22: Pengolahan Data Terpraktis. Yogyakarta : CV.Andi Offset.

Ramadani, A. E., & Mulyani. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Bagan Garis Waktu (Timeline Chart) Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SDN Balerejo I Kabupaten Madiun. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 903-912

Siregar, Syofian. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Sudjana, Nana dan Ahmad Rivai. (2015). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Supardan. (2013). Pengantar Ilmu Sosial. Jakarta: Bumi Aksara.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sundayana, Rostina. (2012). Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta

Winarto, Heni. (2014). Penggunaan Media Time Line Untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kronologis Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah (PTK Di Kelas X Mia I Sma Negeri 15 Bandung). Antologi Jurnal Sejarah dan Pendidikan Sejarah, 3(2), 1-16