PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATERI TEKS NONFIKSI MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN PAPAN PINTAR PADA SISWA KELAS V SDN BLURU KIDUL 2 SIDOARJO

Main Article Content

Sarah Ramdhania
Ruri Fadhilah Kurniati
Fajar Nur Yasin

Abstract

This study aims to develop a learning media, namely a smart board. This learning media is highly recommended to be implemented in both low and high grades of elementary schools. This study applies qualitative research since it focuses on in-depth observation. Therefore, the use of qualitative methods in research can produce a more comprehensive study of a phenomenon. Data collection techniques used are interviews, tests, and observations. The validation results obtained were 96.15% which means that the smart board learning media can be applied. Based on the results of the data that have been obtained, it can be concluded that the knowledge or cognitive abilities of fifth grade students at SDN Bluru Kidul 2 Sidoarjo increased with the application of smart board learning media. In other words, the actions carried out in the study were said to be successful without any further action

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ramdhania, S. ., Kurniati, R. F. ., & Yasin, F. N. (2023). PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATERI TEKS NONFIKSI MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN PAPAN PINTAR PADA SISWA KELAS V SDN BLURU KIDUL 2 SIDOARJO. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 2(1), 78–85. https://doi.org/10.55732/jmpd.v2i1.79
Section
Articles

References

Aziizu, B. Y. A. (2015). Tujuan Besar Pendidikan Adalah Tindakan. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 295–300. https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.13540

Hasanah, H. (2017). Teknik-Teknik Observasi (Sebuah Alternatif Metode Pengumpulan Data Kualitatif Ilmu-ilmu Sosial). At-Taqaddum, 8(1), 21-46. https://doi.org/10.21580/at.v8i1.1163

Kamaladini, K., Gani, A. A., & Sari, N. (2021). Pengembangan Media Papan Edukasi Pintar Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional Paedagoria 2023 (Pembelajaran Berdiferensiasi Berbasis IT untuk Penguatan Profil Pelajar Pancasila), 1, 93–100.

Mustari, M., & Rahman, M. T. (2014). Manajement Pendidikan. Jakarta: Raja Grafika Persada.

Nurhasanah, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Papan Pintar Pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV SD Negeri Rejosari. LJSE: Linggau Journal Science Education, 2(3), 75–84. https://doi.org/10.55526/ljse.v2i3.333

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128-135. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3264

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333-352. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Putri, R. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Papan Pintar (Smart Board) Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1181–1189.

Rachmawati, I. N. (2007). Pengumpulan Data Dalam Penelitian Kualitatif: Wawancara. Jurnal Keperawatan Indonesia, 11(1), 35–40. https://doi.org/10.7454/jki.v11i1.184

Strauss, A., & Corbin, J. (2007). Dasar-dasar Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Suhartingsih. (2012). Meningkatkan Kemampuan Mengapresiasi Bacaan Cerita Siswa Kelas IV Sekolah Dasar melalui Pendekatan Area IsiJurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2), 131–142.

Yosiva, A., Hendrawan, B., & Pratiwi, A. S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Papan Pintar (Papin) Dan Katalog Ajaib (Kajib) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN 1 Kaliwalu. Jurnal PGSD, 7(2), 20–26. https://doi.org/10.32534/jps.v7i2.2442