PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN TURBAYA (MINIATUR BUDAYA) RUMAH ADAT TEMATIK TEMA 7 INDAHNYA KERAGAMAN DI KELAS IV DI SEKOLAH DASAR

Main Article Content

Rikke Kurniawati
Lutfi Maulidya

Abstract

The main objective of this research is to produce a learning media, product of miniature traditional house. This research is a development research. Development of learning media for miniature traditional house using the research development procedure proposed by Thiagarajan. Development procedure ones used in the study includes 4 stages, namely (1) the definition stage (define), (2) design, (3) develop, (4) deployment (disseminate), but in this study at the siddeminate stage not done because of limitations time. Data collection techniques used is a questionnaire. The data analysisis used in this research is qualitative and quantutative. The results of this development research indicate that TURBAYA media (culture miniature) is very suitable for use as a medium learning after passing the media and material expert validation test. Result the average percentage value obtained from media and material experts is 86% with the criteria “very good or very eligible”, so it can be concluded that miniature media of traditional house culture can be used

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kurniawati, R., & Maulidya, L. . (2022). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN TURBAYA (MINIATUR BUDAYA) RUMAH ADAT TEMATIK TEMA 7 INDAHNYA KERAGAMAN DI KELAS IV DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 1(1), 69–76. https://doi.org/10.55732/jmpd.v1i1.2
Section
Articles
Author Biography

Rikke Kurniawati, Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo

References

Agustiana. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Rumah Adat mengacu Kurikulum SD 2013 Subtema Keberagaman Budaya Bangsaku Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma. Retrived from https://repository.usd.ac.id/34568/

Fathurrohman dan Wuri Wuryandani. (2011). Pembelajaran PKn di Sekolah Dasar (Untuk PGSD dan Guru SD). Yogyakarta: Nuha Litera.

Hartati, S. (2009). Research And Development (R&D) Sebagai Salah Satu Model Penelitian Dalam Bidang Pendidikan. Majalah Ilmiah Dinamika, 37(1), 11-26.

Karina, D., Yulita, I., & Ramdhani, E. P. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Kimia (ULTAKIM) Berbasis Kemaritiman Pada Materi Hakkat Ilmu Kimia. Jurnal Zarah, 7(1), 13-16. https://doi.org/10.31629/zarah.v7i1.1286

Pratiwi, N. I. (2017). Penggunaan Media Video Call Dalam Teknologi Komunikasi. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 1(2), 202-224. https://doi.org/10.38043/jids.v1i2.219

Meilina, F., Surahman, F., & Sari, M.. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbentuk Miniatur Rumah Adat pada Tema 7 untuk Siswa Kelas IV SDN 002 Tebing Kabupaten Karimun. Jurnal Minda, 2(1), 44-51.

Musfiqon. (2012). Pengembangan Media Belajar Dan Sumber Belajar. Jakarta : Prestasi Pustakakarya.

Purnomo, P., & Palupi, M. S. (2016). Pengembangan Tes Hasil Belajar Matematika Materi Menyelesaikan Masalah Yang Berkaitan Dengan Waktu, Jarak, Dan Kecepatan Untuk Siswa Kelas V. Jurnal Penelitian, 20(2), 151-157.

Ramli, Isidora. (2017). Pengembangan Media Konvensional Miniatur Kenampakan Alam Subtema Keindahan Alam Negeriku Untuk Siswa Kelas Empat (IV) Sekolah Dasar. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma. Retrived from https://repository.usd.ac.id/11574/.

Roesminingsih, M. V., & Hadi Susarno. (2013). Teori dan Praktik Pendidikan. Surabaya: Unesa University Press.

Sholochah, N., & Yermiandhoko, Y. (2017). Pengembangan Media Berbasis Macromedia Flash Dengan Menerapkan Pendekatan Saintifik Untuk Mengingatkan Pemahaman Konsep Mata Pelajaran IPA Kelas V SDN Kebraon 1/436. JPGSD, 5(3), 935-945.

Sitanggang, D. O. (2019). Pengembangan Media Miniatur Berbasis Kontekstual Pelajaran Matematika Materi Skala dan Pengukuran di Kelas V Sekolah Dasar. Skripsi. Jambi: Universitas Jambi. Retrived from https://repository.unja.ac.id/7056/

Tobamba, E. K., Siswono, E., & Khaerudin. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar IPS Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Taman Cendekia, 03(02), 372-380. https://doi.org/10.30738/tc.v3i2.5210.

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu, Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam KTSP. Jakarta: Bumi Aksara.

Wulandari, P. M. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Dokumenter Menggunakan Model 4D Pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas XI SMA. Skripsi. Jember: Universitas Jember. Retrived from https://repository.unej.ac.id/handle/123456789/88910.