KEMAMPUAN PENGGUNAAN HURUF KAPITAL DALAM MENULIS KARANGAN BERDASARKAN POKOK PIKIRAN PESERTA DIDIK KELAS V SDN BALUNGKIDUL 02 JEMBER

Main Article Content

Anggun Indah Saputri
Hari Satrijono
Zetti Finali

Abstract

The purpose of this study was to describe, to determine the factors that influence, and to find out the efforts to increase the ability to use capital letters for fifth grade students at SDN Balungkidul 02 Jember in writing essays based on the main idea. This research uses interview and documentation method. The results and conclusions of this study is that the average value of the ability to use capital letters is 9 or 33% belonging to the sufficient category. These results are influenced by factors of student interest in reading, use of learning tools and media, encouragement from parents and the level of intelligence of students. Furthermore, efforts were made to improve by means of teachers using multimethods in learning, teachers guiding students gradually, teachers providing motivation and encouragement to students, and the family environment providing motivation and encouragement for students

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Saputri, A. I. ., Satrijono, H. ., & Finali, Z. . (2022). KEMAMPUAN PENGGUNAAN HURUF KAPITAL DALAM MENULIS KARANGAN BERDASARKAN POKOK PIKIRAN PESERTA DIDIK KELAS V SDN BALUNGKIDUL 02 JEMBER . Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 1(2), 170–182. Retrieved from https://muassis.journal.unusida.ac.id/index.php/jmpd/article/view/19
Section
Articles

References

Akhadiah, S. (1993). Pedoman Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Arifin, Z., dan Tasai, A. (2009). Cermat Berbahasa Indonesia. Jakarta: Akademika Presindo.

Arikunto, S. (2013). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Dalman. (2014). Keterampilan Membaca. Depok: PT Raja Grafindo Persada.

Ferdian. (2019). Pengertian, Fungsi, Pola Pengembangan dan Ciri Paragraf dalam Bahasa Indonesia. Jurnal ZIRAH, 1(1), 19-20.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Paragraf. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa.

Kristiantari, R. (2004). Menulis Deskripsi dan Narasi. Sidoarjo: Media Ilmu.

Mulyati, Y. (2015). Keterampilan Berbahasa Indonesia SD. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Nalurita, A., & Rusmana, N. (2017). Kesalahan Penggunaan Penulisan Huruf Kapital pada Paragraf Deskripsi di Sekolah Dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 1-9.

Pujiono, S. (2019). Pendalaman Materi Bahasa Indonesia Modul 5 Keterampilan Berbahasa Produktif. Kemdikbud.

Purwandari, R., & Qo’niah. (2015). Buku Pintar Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Istana Media.

Rahardi, K. (2009). Penyuntingan Bahasa Indonesia untuk Karang-Mengarang. Jakarta: Erlangga.

Rahim, S. (2014). Peningkatan Kemampuan Menggunakan Huruf Kapital Siswa Kelas V SD Inpres 2 Mepanga Melalui Metode Pemberian Tugas. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(6), 204-2018.

Shara, A. W. (2019). Analisis Kemampuan Menentukan Huruf Kapital dan Tanda Baca pada Karangan Deskripsi Siswa Kelas V SD Negeri 161 Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(2), 346-352. https://doi.org/10.33578/pjr.v3i2.6658

Simartama, J. (2019). Kita Menulis: Semua Bisa Menulis Buku. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Sriyanto. (2014). Seri Penyuluhan Bahasa Indonesia: Ejaan. Jakarta: Pusat Pembinaan Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Subandi, A., Satrijono, H., & Suhartiningsih, S. (2014). Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Narasi Sugestif dengan Menggunakan Media Gambar Seri Siswa Kelas V SDN Arjasa 02 Jember Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Edukasi, 1(1), 1-4. https://doi.org/10.19184/jukasi.v1i1.1024

Sudijono, A. (2015). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Widyamartaya. (1990). Seni Menuangkan Gagasan. Yogyakarta: Kanisius.

Yunus, M. (2014). Menulis 1. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Zaenudin, T. (2015). Pembelajaran Mengarang Deskripsi di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Tiara Wacana.