PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH UNTUK PEMAHAMAN KONSEP KEKAYAAN ALAM PESERTA DIDIK KELAS IV SDN TANGGUL SIDOARJO

Main Article Content

Susmita Amelia Putri Zelda
Novaria Lailatul Jannah

Abstract

This study aims to determine the effect of the make a match learning model for understanding the concept of natural resources material for fourth grade students of SDN Tanggul Wonoayu. This research is included in quantitative research. This quantitative research uses a pre-experimental design that uses the One Group pretest-posttest design method. The results of data analysis using the help of SPSS software 26 for windows. The results of pretest and posttest data processing calculated using SPSS show a 2-tailed sig value of 0.260 and 0.053. The significance results show more than 0.05. This means that the data is normally distributed. Therefore, the hypothesis test used is the paired sample t-test. The results of the paired sample t-test test obtained a significance value of 0.000 (0.000<0.005) then Ho is rejected and Ha is accepted. This means that the hypothesis states that there is an effect on understanding the concept of natural resources material between before and after being given the make a match learning model. The N-Gain test obtained a value of 56.9085 with a fairly effective category. It can be concluded that the influence of the make a match learning model for understanding concepts can improve the understanding of class IV students at SDN Tanggul

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zelda, S. A. P. ., & Jannah, N. L. . (2024). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH UNTUK PEMAHAMAN KONSEP KEKAYAAN ALAM PESERTA DIDIK KELAS IV SDN TANGGUL SIDOARJO. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 3(1), 10–17. https://doi.org/10.55732/jmpd.v3i1.152
Section
Articles
Author Biography

Novaria Lailatul Jannah, Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo

References

Ariyanto, M. (2016). Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi Kenampakan Rupa Bumi Menggunakan Model Scramble. Profesi Pendidikan Dasar, 3(2), 134-140

Kusmanto, H. (2017). Pengaruh penerapan model pembelajaran kooperatif tipe make a match terhadap kreativitas siswa dalam pembelajaran matematika. Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching, 6(1), 32-42.

Manurung, S. H. W. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Di Kelas V MIS Islamiyah Terusan Ulu (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan).

Nahdi, D. S., Yonanda, D. A., & Agustin, N. F. (2018). Upaya meningkatkan pemahaman konsep siswa melalui penerapan metode demonstrasi pada mata pelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2), 9-16.

Rahmat, F. L. A., & Suwatno, R. (2018). Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Teams Games Tournament. Sosio DIDAKTIKA: Social Science Education Journal, 5(1), 15-23.

Riyanti, N. N., & Abdullah, M. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(4).

Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Soleha. (2016). “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri 2 Gayau Sakti Tahun Pelajaran 2014/2015”. Jurnal Pendidikan. Vol 5(1), Hal 68–74.

Wibawa, I. B., Suadnyana, I. N., & Asri, I. G. A. S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Make A Match Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPAS. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(2), 136- 143.

Wijanarko, Y. (2017). Model pembelajaran Make a Match untuk pembelajaran IPA yang menyenangkan. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 1(1), 52-59.

Zakiah, I., & Kusmanto, H. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Terhadap Kreativitas Siswa Dalam Pembelajaran Matematika. Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 6(1), 32.