PENGARUH MEDIA FILM ANIMASI TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS NARASI: STUDI EKSPERIMEN PADA SISWA KELAS V SD NEGERI 13 BIRU KECAMATAN TANETE RIATTANG KABUPATEN BONE
Main Article Content
Abstract
This research is a quantitative research by quasi research design quasi-experimental that aims to determine whether or not there is a significant effect of using animated film media on the ability to write narratives of fifth grade students of SD Negeri 13 Biru. The variables in this study were animated film media and the students' narrative writing skills. The research population is all fifth grade students of SD Negeri 13 Biru totaling 76 students. Saturated samples have been used, namely class VA for the experimental class and VB for the control class. The research data were obtained by giving a narrative writing test. Data collection techniques used are tests and documentation. The data analysis technique is inferential analysis using the Independent Sample T-test. The results obtained in this research is: (1) There are differences in students' narrative writing abilities between the experimental class and control class where the results of the experimental class students' narrative writing abilities are higher than the control class, (2) There was an effect of the significant use of animated film media on the ability to write narratives.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Muassis Pendidikan Dasar memiliki hak penerbitan setiap artikel, adapun isi konten artikel sepenuhnya menjadi tanggung jawab penulis
References
Abdulhak, Ishak & Darmawan, Deni. (2013). Teknologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Abdurrahman, Mulyono. (2012). Pendidikan bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Agustin, N., Yuliana, I. ., & Hidayah, M. . (2022). Memahami Nilai Moral Dalam Film Animasi Nussa Dan Rara Sebagai Tayangan Yang Layak Ditonton Anak Sekolah Dasar. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 1(1), 77–87. Retrieved from https://muassis.journal.unusida.ac.id/index.php/jmpd/article/view/7
Alwi, Hasan. (2012). Pengertian Kemampuan. Jakarta: Gramedia.
Anderson, R. H. (2013). Pemilihan dan Pengmbangan Media untuk Pembelajaran. Terjemahan oleh Yusufhadi Miarso. Jakarta: Rajawali Pers.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Arsyad, Azhar. (2015). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Artawan. (2013). Media Animasi. Jakarta: Yrama Widya.
Astuti, S. P. (2015). Pengaruh Kemampuan Awal dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Fisika. Jurnal Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(1), 68-75. https:// doi.org/10.30998/formatif.v5i1.167
Astuti, Y. & Mustadi, A. (2014). Pengaruh penggunaan media film animasi terhadap keterampilan menulis karangan narasi siswa kelas V SD. Jurnal Prima Edukasi, 2(2), 250-262. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2723
Asyhar, Rayandra. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi.
Dalman. (2016). Keterampilan Menulis. Jakarta: Rajawali Pers.
Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No.20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
Ismilasari & Hendratno. (2013). Penggunaan Media Diorama Untuk Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Pada Siswa Sekolah Dasar. JPGSD, 01(2), 1–10
Mas’udah, Himatul. (2011). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Melalui Media Komik Tanpa Teks Dengan Teknik Mengarang Terpimpin Pada Siswa Kelas IV MI Roudlotusysyubban Kecamatan Winong Kabupaten Pati Tahun Ajaran 2013/2014. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Munirah & Anshari. (2015). Pengembangan Menulis Paragraf. Yogyakarta: Deepublish.
Pangestu, M. D., & Wafa, A. A. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Pada Mata Pelajaran Ekonomi Pokok Bahasan Kebijakan Moneter Untuk Siswa Kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Singosari. Jurnal Pendidikan, 11(1), 71-79. https://doi.org/10.17977/UM014v11i12018p0
Pratiwi, Nur Endah. (2016). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Picture and Picture di Kelas III SDN Minomartani 1. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Purnasiwi, R. G., & Kurniawan, M. P. (2013). Perancangan dan Pembuatan Animasi 2D Kerusakan Lingkungan Dengan Teknik Masking. Jurnal DASI: Data Manajemen dan Teknologi Informasi, 41(4), 54-57.
Ranang, A. S., Basnendar H., & Asmoro N. P. (2013). Animasi Kartun dari Analog Sampai Digital. Jakarta: PT. Indeks
Riduwan. (2016). Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.
Sadhono, K., & Slamet, St. Y. (2012). Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia. Bandung: Karya Putra Darwanti.
Semi, M. A. (2015). Dasar-dasar Keterampilan Menulis. Bandung: Angkasa
Silaban, R. (2017). Upaya peningkatan kemampuan menulis kata sederhana melalui metode latihan Siswa kelas 1 SD Negeri 014 Pagaran Tapah Darussalam. Jurnal Pajar: Pendidikan dan Pengajaran, 1(1), 16-24. https://doi.org/10.33578/pjr.v1i1.4365
Sugiarto, N. L. P. Y., Putra, I. K. A., & Abadi, I. B. G. S. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran TTW (Think Talk Write) Berbantuan Media Gambar Berseri Terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SD Gugus 1 Kecamatan Kediri Tahun Ajaran 2013/2014. Mimbar PGSD Undiksha, 2(1). https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v2i1.3220
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: PT Pustaka Insan Madani
Sulisiana, Rudi & Riyana, Cepi. (2013). Media Pembelajaran. Bogot: Wacana Prima
Susanto. (2015). Teori Belajar Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media Group.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.
Wati, S. H., & Sudigdo, A. (2019). Keterampilan Menulis Karangan Narasi Sejarah Melalui Model Pembelajaran Mind Mapping Bagi Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional PGSD UST, 1, 274-282.
Yusuf, M. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana.