EFEKTIVITAS PENGGUNAAN APLIKASI QUIZIZZ DALAM EVALUASI PEMBELAJARAN DARING ILMU PENGETAHUAN ALAM (IPA) MATERI MACAM-MACAM GAYA KELAS IV MI AL IHSAN DAMARSI
Main Article Content
Abstract
This study aims to determine the effectiveness of the use of the quizizz application in evaluating online learning of Natural Sciences (IPA) on various styles of material for class IV MI Al Ihsan Damarsi. The research conducted in this research is quantitative research. Data collection techniques in this study were tests and item validity. While the validation in this study is a test sheet and a question validation sheet. Based on the validation results obtained from the validator, it shows that the 0.702 validation test results are categorized as valid. The results of the reliability test in this study have a value of 0.883 which means that the value is very high and can be used. Normality test results 0.200 > 0.05 in the normal sense that it can still be used and the last is the homogeneity test results in this study, namely 0.947 > 0.05. So it can be concluded that the data is homogeneous. The results of the research and discussion can be concluded that there is an effect of using the Quizizz Application on the effectiveness of the evaluation of science learning with a Tcount of 13.578 > T table of 2.086 and a significance value of 0.000 < 0.05.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Muassis Pendidikan Dasar memiliki hak penerbitan setiap artikel, adapun isi konten artikel sepenuhnya menjadi tanggung jawab penulis
References
Anggraeni, Seyla. (2020). Penerapan Alat Evaluasi Online Quizizz Berpendekatan STEM untuk Mengukur Keterampilan dan Literasi Peserta Didik SMP. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang. Retrived from http://lib.unnes.ac.id/40698/
Anugraha, Andri (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 oleh Guru Sekolah Dasar. SCHOLARIA: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(3), 282-289. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p282-289.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Desyana, L. V. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Kahoot pada Kegiatan Penutup Pembelajaran Matematika Materi Aturan Sinus dan Cosinus di Kelas X MIPA 4 SMA Stella Duce 1 Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma. Retrived from https://repository.usd.ac.id/35394/.
Dewi, W. A. F. (2020). Dampak Covid-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55-61. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.89.
Faizin, Ahmad dan David Efendi. (2020). Membaca Korona: Esai-esai Tentang Manusia, Wabah, Dan Dunia. Gresik: Caremedia Communication.
Jihad, Asep dan Abdul Haris. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Kusuma, Yoselia Alvi. (2020). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Quizizz Dalam Pembelajaran Daring (Online) Fisika Pada Materi Usaha dan Energi Kelas X MIPA di SMA Kudus Tahun Pelajaran 2019/2020. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma. Retived from https://repository.usd.ac.id/37682/.
Nurkhasanah, N. (2020). Pembelajaran Sains Di Era Akselerasi Digital. Semarang: Universitas Islam Negeri Walisongo. Retrived from http://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/13165/.
Permata, Clara Ayu Mia. (2020). Pengembangan Evaluasi Pembelajaran Berbasis Gamifikasi Melalui Kahoot dan Quizizz Pada Materi Turunan Fungsi Aljabar Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Minat Belajar Dan Hasil Belajar Siswa. Skripsi. Yogyakarta: Jurusan Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pengetahuan, Universitas Sanata Dharma. Retrived from https://repository.usd.ac.id/37475/
Pusparani, Herlina. (2020). Media Quizizz Sebagai Alat Evaluasi Pembelajaran Kelas VI di SDN Guntur Kota Cirebon. Tunas Nusantara: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(2), 269-279. https://doi.org/10.34001/jtn.v2i2.1496.
Riduwan. (2012). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Rosali, E. S. (2020). Aktifitas Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Jurusan Pendidikan Geografi Universitas Siliwangi Tasikmalaya. GEOSEE: Geography Science Education Explore Journal, 1(1), 21-30.
Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi, 4(2), 163-172. https://doi.org/10.22437/jiituj.v4i2.11605.
Sani, Ridwan Abdullah. (2015). Inovasi Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susanto, Ahmad. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.
Syaifulloh, Mohammad. (2020). Pengembangan Alat Evaluasi Menggunakan Aplikasi Quizizz Pada Pembelajaran IPS Terpadu Kelas VII di MTs Negeri 7 Malang. Skripsi. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Retrived from http://etheses.uin-malang.ac.id/17757/
Wahyudi., Rufiana, I. S., & Nurhidayah, D. A. (2020). Quizizz: Alternatif Penilaian di Masa Pandemi Covid-19. SOULTMATH: Jurnal Edukasi Pendidikan Matematika, 8(2), 95-108. https://doi.org/10.25139/smj.v8i2.3062
Wibawa, R. P., Astuti, R. I., & Pangestu, B.A. (2019). Smartphone-Based Application “quizizz” as a Learning Media. Jurnal Dinamika Pendidikan. 14(2), 244-253. https://doi.org/10.15294/dp.v14i2.23359.
Windhiyana, E. (2020). The Impact of Covid-19 on Online Learning Activities of a Christian University in Indonesia. Perspektif Ilmu Pendidikan, 34(1), 1-8. https://doi.org/10.21009/PIP.341.1