PENERAPAN MODEL BRAIN WRITING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN NARASI SISWA SEKOLAH DASAR
Main Article Content
Abstract
This study aims to determine the improvement of narrative writing skills by applying the Brain Writing model to the fifth grade students of SDN 012 Langgini. This type of research is classroom action research (CAR) which is carried out in two cycles. Each cycle consists of two meetings and four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. Data collection techniques are documentation, tests and observations. The results of this study can be concluded that in the skills of writing narrative essays for class V SDN 012 Langgini in the first cycle of the first meeting, there were 8 students with a percentage of 47.05%. Furthermore, in the first cycle of the second meeting of the students who completed there were 9 students with a percentage of 52.94%. While in the second cycle of the first meeting, 11 students completed the first meeting with a percentage of 64.70%. Finally, in the second cycle of the second meeting, there were 14 students who completed the second meeting with a percentage of 82.35%. Thus, it can be concluded that the application of the Brain Writing model can improve the skills of writing narrative essays in the fifth grade of SDN 012 Langgini.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Muassis Pendidikan Dasar memiliki hak penerbitan setiap artikel, adapun isi konten artikel sepenuhnya menjadi tanggung jawab penulis
References
Ahsin, M. N. (2016). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Dengan Menggunakan Media Audiovisual Dan Metode Quantum Learning. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(2), 158-171. https://doi.org/10.24176/re.v6i2.607
Kemendikbud. (2016). Peraturan Menteri Nomor 21 tahun 2006 tentang Standar Isi. Jakarta: Dapertemen Pendidikan Nasional.
Dewi, N. W. Y., Sumantri, M., & Riastini, P. N. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Berbantuan Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Siswa Kelas III SD. Mimbar PGSD Undiksha, 4(1), 1-10. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v4i1.7523
Febriana, R. (2019). Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: Sinar Grafika Offset
Finoza, Lamuddin. (2008). Tes Bahasa Pegangan Bagi Pengajar Bahasa. Jakarta: Indeks.
Herianingtyas, N. L. R., & Mukhlis, S. (2020). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas V SDN Cililitan 02 Melalui Brain Writing Dengan Media Audio Visual. Elementar: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 84-94. https://doi.org/10.15408/elementar.v1i1.20888
Hijria, F. R. (2018). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Dengan Model Circ Untuk Meningkatkan Keterampilan Literasi Berbahasa Siswa Kelas V SD. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 4(1), 638–645. https://doi.org/10.26740/jrpd.v4n1.p638-645
Isjoni. (2013). Cooperative Learning: Mengembangkan Kemampuan Belajar Kelompok. Bandung: Alfabeta.
Keraf, G. (2010). Argumentasi dan Narasi. Jakarta: Gramedia.
Krissandi, A. D. S., Wodharyanto, B., & Dewi, R. P. (2017). Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk SD (Pendekatan dan Teknis). Jakarta: Media Maxima.
Kristiantari, Rini. (2011). Menulis Deskripsi dan Narasi. Jakarta: Media Ilmu.
Lestari, F., & Pebriana, P. H. (2019). Penerapan Model Bengkel Sastra Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Deskriptif Di Kelas V SDN 002 Pasir Sialang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 1(1), 48–55. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i1.340
Lestari, T. P. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Melalui Motode Mind Mapping Pada Siswa Kelas V SD. Sekolah Dasar: Kajian Teori Praktik Pendidikan, 28(1), 37-42. http://dx.doi.org/10.17977/um009v28i12019p037
Mahmudi, I. Z. (2013). Menulis Narasi Dengan Metode Karyawisata Dan Pengamatan Objek Langsung Serta Gaya Belajarnya. Journal of Primary Education, 2(1), 180-185.
Martavia, R. T. (2016). Hubungan Minat Baca dengan Keterampilan Menulis Narasi Ekspositoris siswa kelas VII SMP Negeri 11 Padang. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 363-369.
Muharipin. (2017). Pendekatan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Melalui Media Gambar Seri Pada Siswa Kelas III Semester 2 SDN 1 Wanasaba Tahun Pelajaran 2015/2016. Mabasan, 14(1), 45-62.
Ningrung, A. A. L., Asnawi, A., & Wahidah, St. (2021). Penerapan Teknik Brainwriting Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Peserta Didik Kelas VII5 SMP Negeri 10 Bulukumba. Peteka: Jurnal penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran, 4(3), 616-523. http://dx.doi.org/10.31604/ptk.v4i3.516-523
Rusyandi, H. A., & Rosidah, A. (2020). Penerapan Metode Brain Writing Untuk Pembelajaran Menuis Puisi. Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNMA 2020, 405-411.
Thahar, H. E. (2002). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Artikel Populer Melalui Metode Bongkar Pasang (Studi Kasus terhadap anak SLTP Se-Sumatra Barat). Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(43), 499-509