PENERAPAN MODEL BRAIN WRITING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN NARASI SISWA SEKOLAH DASAR

Main Article Content

Sisilia Deli Adelina
Yenni Fitria Surya
Fadhilaturrahmi Fadhilaturrahmi

Abstract

This study aims to determine the improvement of narrative writing skills by applying the Brain Writing model to the fifth grade students of SDN 012 Langgini. This type of research is classroom action research (CAR) which is carried out in two cycles. Each cycle consists of two meetings and four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. Data collection techniques are documentation, tests and observations. The results of this study can be concluded that in the skills of writing narrative essays for class V SDN 012 Langgini in the first cycle of the first meeting, there were 8 students with a percentage of 47.05%. Furthermore, in the first cycle of the second meeting of the students who completed there were 9 students with a percentage of 52.94%. While in the second cycle of the first meeting, 11 students completed the first meeting with a percentage of 64.70%. Finally, in the second cycle of the second meeting, there were 14 students who completed the second meeting with a percentage of 82.35%. Thus, it can be concluded that the application of the Brain Writing model can improve the skills of writing narrative essays in the fifth grade of SDN 012 Langgini.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Adelina, S. D. ., Surya, Y. F. ., & Fadhilaturrahmi, F. (2023). PENERAPAN MODEL BRAIN WRITING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN NARASI SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 2(3), 180–187. https://doi.org/10.55732/jmpd.v2i3.81
Section
Articles

References

Ahsin, M. N. (2016). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Dengan Menggunakan Media Audiovisual Dan Metode Quantum Learning. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(2), 158-171. https://doi.org/10.24176/re.v6i2.607

Kemendikbud. (2016). Peraturan Menteri Nomor 21 tahun 2006 tentang Standar Isi. Jakarta: Dapertemen Pendidikan Nasional.

Dewi, N. W. Y., Sumantri, M., & Riastini, P. N. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Berbantuan Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Siswa Kelas III SD. Mimbar PGSD Undiksha, 4(1), 1-10. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v4i1.7523

Febriana, R. (2019). Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: Sinar Grafika Offset

Finoza, Lamuddin. (2008). Tes Bahasa Pegangan Bagi Pengajar Bahasa. Jakarta: Indeks.

Herianingtyas, N. L. R., & Mukhlis, S. (2020). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas V SDN Cililitan 02 Melalui Brain Writing Dengan Media Audio Visual. Elementar: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 84-94. https://doi.org/10.15408/elementar.v1i1.20888

Hijria, F. R. (2018). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Dengan Model Circ Untuk Meningkatkan Keterampilan Literasi Berbahasa Siswa Kelas V SD. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 4(1), 638–645. https://doi.org/10.26740/jrpd.v4n1.p638-645

Isjoni. (2013). Cooperative Learning: Mengembangkan Kemampuan Belajar Kelompok. Bandung: Alfabeta.

Keraf, G. (2010). Argumentasi dan Narasi. Jakarta: Gramedia.

Krissandi, A. D. S., Wodharyanto, B., & Dewi, R. P. (2017). Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk SD (Pendekatan dan Teknis). Jakarta: Media Maxima.

Kristiantari, Rini. (2011). Menulis Deskripsi dan Narasi. Jakarta: Media Ilmu.

Lestari, F., & Pebriana, P. H. (2019). Penerapan Model Bengkel Sastra Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Deskriptif Di Kelas V SDN 002 Pasir Sialang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 1(1), 48–55. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i1.340

Lestari, T. P. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Melalui Motode Mind Mapping Pada Siswa Kelas V SD. Sekolah Dasar: Kajian Teori Praktik Pendidikan, 28(1), 37-42. http://dx.doi.org/10.17977/um009v28i12019p037

Mahmudi, I. Z. (2013). Menulis Narasi Dengan Metode Karyawisata Dan Pengamatan Objek Langsung Serta Gaya Belajarnya. Journal of Primary Education, 2(1), 180-185.

Martavia, R. T. (2016). Hubungan Minat Baca dengan Keterampilan Menulis Narasi Ekspositoris siswa kelas VII SMP Negeri 11 Padang. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 363-369.

Muharipin. (2017). Pendekatan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Melalui Media Gambar Seri Pada Siswa Kelas III Semester 2 SDN 1 Wanasaba Tahun Pelajaran 2015/2016. Mabasan, 14(1), 45-62.

Ningrung, A. A. L., Asnawi, A., & Wahidah, St. (2021). Penerapan Teknik Brainwriting Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Peserta Didik Kelas VII5 SMP Negeri 10 Bulukumba. Peteka: Jurnal penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran, 4(3), 616-523. http://dx.doi.org/10.31604/ptk.v4i3.516-523

Rusyandi, H. A., & Rosidah, A. (2020). Penerapan Metode Brain Writing Untuk Pembelajaran Menuis Puisi. Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNMA 2020, 405-411.

Thahar, H. E. (2002). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Artikel Populer Melalui Metode Bongkar Pasang (Studi Kasus terhadap anak SLTP Se-Sumatra Barat). Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(43), 499-509