PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN DESKRIPTIF MELALUI PEMBELAJARAN DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA POP UP PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Main Article Content

Renanda Yuliana Lestari
Sumianto Sumianto
Rizki Ananda

Abstract

The research is motivated by the low writing skills of the fifth grade studens of SDN 024 Limau Manis. One solution to overcome this problem is to use Pop Up media. This study aims to describe the application of  Pop Up media to improve studens’ descriptive essay writing skills in thematic learning of indonesian languange content. This reseach method is classroom action reseach (PTK) which is carried out in two cycles. Each cycle consists of two mwwtings and four stages, namely planning, implementation, observation, reflection. The subject of this research of SDN 024 Limau Manis for the academic year 2021/2022, totaling 9 students. Data collection teachniques used in this study were observation, test, and documentation techniques. Based on the results of the researchers, it can be concluded that Pop Up media can improve students’ descriptive essay writing skills in thematic learning content in the thematic learning content of Indonesian languange students at SDN 024 Limau Manis, improve students’ descriptive essay writing skills, that is, from an average of 70,5% in cycle I, and increased to 80,5% with good criteria in cycle II.  Thus it can be concluded that using Pop Up media can improve students’ descriptive essay writing skills in thematic learning of Indonesian languange content in fifth grade students of SDN 024 Limau Manis. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lestari, R. Y. ., Sumianto, S., & Ananda, R. . (2023). PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN DESKRIPTIF MELALUI PEMBELAJARAN DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA POP UP PADA SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 2(2), 161–171. https://doi.org/10.55732/jmpd.v2i2.80
Section
Articles

References

Astuti. (2015). Peningkatan Keterampilan Berbicara Menggunakan Media Pop Up Siswa Kelas III SD Negeri Gembongan Kecamatan Sentolo Kabupaten Kulon Progo. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Faturohman, I. (2016). Pengaruh Penggunaan Media The Thing Puzzle Terhadap Kemampuan Siswa Menulis Kalimat Deskripsi pada Pembelajaran Bahasa Inggris di Kelas V. Journal Pedadidaktika, 3(1), 57-64.

Hanifah, T. U. (2014). Pemanfaatan Media Pop Up Berbasis Tematik untuk Meningkatkan Kecerdasan Verbal Inguistik Anak usia 4-5 Tahun. Journal BELIA, 3(2), 46-54.

Hartati, T. (2009). Penerapan Pendekatan Conferencing dalam Pembelajaran Menulis di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11, 47-53.

Hasmira, H. (2018). Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Melalui Penggunaan Media Seri. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 1(1), 57-72.

Hendratno, Yasin, F. N., Istiq’faroh, N., & Suprayitno. (2023). Development of Textbook Based on Character Using Multimedia to Improve Critical Thinking Skills for Elementary School Students. Studies in Learning and Teaching, 4(1), 52-67. https://doi.org/10.46627/silet.v4i1.193

Johan, G. M., & Simatupang, Y. J. R. (2019). Penerapan Conferencing Approach untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Tunas Bangsa Journal, 6(2), 176-192.

Khoiraton, A. fianto, A. Y. A., & Riqqoh, A. K. (2014). Perencanaan Buku Pop Up Museum Sangiran Sebagai Media Pembelajaran Tentang Peninggalan Sejarah. Jurnal Desain Komunikasi Visual, 2(1), 1-8.

Muhanif, M., Suhartono, S., & Juhana, J. (2021). Pengaruh Kedisiplinan dan Kreativitas terhadap Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1962-1937.

Nancy & Rondha. (2012). Pop Up Books: A Guide for Teacher and Librarians. California: Santa Barbara.

Nely, K. (2010). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi dengan Menggunakan Metode Sugesti-Imajinatif Melalui Media Audiovisual pada Siswa SMA Negeri 3 Ketapang Kalimantan Barat. Tesis. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Nugraha, J., MS, Z., & Fuad, N. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Deskripsi Melalui Pendekatan Saintifik dengan Metode Problem Based Learning di Kelas IV Sekolah Dasar, Prosiding Seminar Nasional Pendidikan KALUNI, 2, 118-124.

Rustan, E. (2010). Pembelajaran Bahasa dan Sastra Daerah Berbasis Multikultural dalam Mewujudkan Pendidikan yang Berkarakter di Era Globalisasi. In Hanna, Firman, & S. Safitri (Eds), Kongres Internasional Bahasa-bahasa Daerah Sulawesi Tenggara (pp. 247-249). Baubau.

Syamsudin, A. R. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Bahasa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Zubaidah, Enny. (2012). Peningkatan Kemampuan Mahasiswa dalam Menulis Cerita Anak melalui Strategi Menulis Terbimbing. Jakarta: Program Pasca Sarjana Universitas Negeri Jakarta.