PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA DI SEKOLAH DASAR

Main Article Content

Nanda Sari
Nurhaswinda Nurhaswinda
Yolanda Pahrul

Abstract

This research was motivated by the low reading comprehension skills of third grade students at SDN 035 Indra Puri, Tapung District, Kampar Regency. One solution to overcome this problem is to use the make a match learning model. The purpose of this study was to determine the planning, implementation and improvement of the make a match learning model in improving reading comprehension skills through third grade students at SDN 035 Indrapuri. This research method is classroom action research (PTK) which is carried out in two cycles. Each cycle consists of two meetings and four stages, namely planning, implementing, observing and reflecting. The results of data analysis showed that the average value from cycle I to cycle II increased by 17.5 from 59.23 to 76.73. This means that there was a significant increase. Similarly, student completeness also increased from 54% to 85%. Thus it can be concluded that the make a match learning model can improve the reading skills of class III students at SDN 035 Inra Puri, especially in the theme of Love the Animals and Plants Around..  

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sari, N. ., Nurhaswinda, N., & Pahrul, Y. . (2023). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 2(2), 133–140. https://doi.org/10.55732/jmpd.v2i2.71
Section
Articles

References

Aqib, Z., Jaiyaroh, S., Diniati, E., & Khotimah, K. (2011). Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru SD, SLB, Dan TK. Bandung: Yrama Widya.

Dalman, M. P. (2017). Keterampilan Membaca (3rd Ed.). Jakarta: Rajagrafindo Persada,.

Dewi, N.A., Wesnawa, I.G.A., & Kertih, I.W. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Berbantuan Media Peta Pikiran, Keterampilan Sosial Dan Kompetensi Pengetahuan Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 5(1), 21-33. https://doi.org/10.23887/pips.v5i1.242

Herlina, H. (2016). Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Bahasa Inggris Melalui Metode SQ4R. Visi: Jurnal Ilmiah Pendidik dam Tenaga Kependidikan Pendidikan Non Formal, 11(1), 29 - 35. https://doi.org/10.21009/JIV.1101.4

Inayah, U. N., Fadhillah, D., Enawar, & Sumiyanti. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Di SDN Cipondoh 5 Kota Tangerang. Prosiding Samasta “Seminar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia”, 879-884

Kamariana., Halidjah, S., & & Sugiyono. (2017). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Menggunakan Model Cooperative Integrated Reading And Composition Di Sekolah Dasar Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(10), 1-9. https:// doi.org/10.26418/jppk.v6i10.22690

Lestari, R. P. W., Rukayah., & Kamsiyati, S. (2021). Analisis Kesulitan Membaca Pemahaman Pada Peserta Didik Kelas VD SD Djama’atul Ichwan Surakarta. Didaktika Dwija Indria, 9(1), 1-6. https://doi.org/10.20961/ddi.v9i1.48737

Mirasanthi, K. G., Suarjana, I. M., & Garminah, N. N. (2016). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Membaca Pemahaman Pada Wacana Narasi Kelas V SD Negeri 1 Penarukan. Mimbar PGSD Undiksha, 4(1), 1-10. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v4i1.7457

Purba, N. A. (2018). Kemampuan Menemukan Ide Pokok Paragraf Dalam Berbagai Jenis Wacana Dalam Naskah Soal Uas Oleh Siswa Kelas IX SMP Negeri 5 Percut Sei Tuan. Bina Gogik: Jurnl Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 16-25.

Ralahalu, H. F. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Kata Pada Murid Somba Opu Kabupaten Gowa Provinsi. Jurnal UNIK: Pendidikan Luas Biasa, 1(2), 21-31 https://doi.org/10.30870/unik.v1i2.3533

Soraya, F. (2019). Efektivitas Penggunaan Model Make And Match Dan Model Talking Stick Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Dalam Pembelajaran. Skripsi. Surakarta: Universitas Muhammdiyah Surakarta. https://eprints.ums.ac.id/78684/2/naspub%20Fiki.pdf

Sumianto. (2020). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Menggunakan Media Pop Up pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2156–2163.

Taufan, J., Ardisal., Konitah, Y. K. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Make A Match Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Bagi Anak Disleksia Di Sekolah Dasar Penyelenggara Pendidikan Inklusif. Jurnal Basicedu, 4(4), 1149-1159. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.521

Wijendra, I. W. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Make A Match Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia. Mimbar Pendidikan Indonesia, 1(2), 240-246. https://doi.org/10.23887/mpi.v1i2.30199