PENGARUH ALAT PERAGA KINEMATIKA GLB DAN GLBB UNTUK PENGUATAN PEMAHAMAN TENTANG GERAK DI KELAS IV SDN KEBONAGUNG 02 JEMBER

Main Article Content

Nur Fadilla
Irma Yunita Sari
Muhammad Suwignyo Prayogo

Abstract

The purpose of this research article is to determine the effect of GLB and GLBB kinematics props to strengthen students’ understanding of motion in class IV SDN Kebonagung 02 Jember. The method used is quantitative with the type of pre-experimental design and the form of one group pretest posttest design. This research technique uses field research techniques with test instruments and questionnaires. Data analysis using the N-Gain test, normalization test, T test on test results and elaboration on questionnaire results. The results showed that the N-Gain test was found to be 0.60 which means the medium category and normally distributed through the normality test. Likewise, the T-test results show that after the use of props, the t value is 8.816 with sig. (2-tailed) 0.000 which means that there is a significant difference in student understanding before and after being given exposure through kinematics props. So it can be concluded that the use of kinematics props has an effect on strengthening students’ understanding of motion for grade IV students at SDN Kebonagung 02 Jember.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fadilla, N., Irma Yunita Sari, & Muhammad Suwignyo Prayogo. (2023). PENGARUH ALAT PERAGA KINEMATIKA GLB DAN GLBB UNTUK PENGUATAN PEMAHAMAN TENTANG GERAK DI KELAS IV SDN KEBONAGUNG 02 JEMBER. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 2(2), 86–97. https://doi.org/10.55732/jmpd.v2i2.65
Section
Articles

References

Adi, N. S. (2017). Pengembangan Alat Peraga Gerak Jatuh Bebas Sebagai Penunjang Kegiatan Pembelajaran Fisika Materi Gerak Jatuh Bebas. Inovasi Pendidikan Fisika, 6(2), 23-26.

Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Askaria., et.al. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Fisika pada Peserta Didik dalam Memahami Konsep Tekanan Zat. Jurnal Pendidikan Fisika, 10(2), 163-170.

Abdullah, Mikrajudin. (2016). Fisika Dasari 1. Bandung: Institut Teknologi Bandung.

Giancoli, Douglas C. (2008). Fisika: Prinsip dan Aplikasi (Jilid 1: Edisi 7). Jakarta: Penerbit Erlangga.

Harefa, A. R. (2019). Peran Ilmu Fisika dalam Kehidupan Sehari-hari. Warta Dharmawangsa, 13(2), 1-10.

Heremba, Juniati. (2019). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Tumbuhan dengan Metode Demonstrasi terhadap Hasil Belajar IPA pada Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Papeda, 1(1), 29-35.

Jannah, N. L. (2022). Pengaruh Literasi Dengan Model Inquiri Terbimbing Dalam Melatihkan Keterampilan Proses Sains Siswa MI Nurul Huda Mojokerto. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 1(3), 196-203.

Mujizatullah. (2019). Islamic-Based Physics Learning Model in the Subject of Solar System and Life on Earth. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 19-31.

Nurwahidah, I. (2022). Analisis Pemahaman Konsep Gerak dan Gaya Pada Mata Kuliah Fisika Dasar. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(01), 93-100.

Prasetyo, Z. K. (2013). Konsep Dasar Pendidikan IPA. Diktat Kuliah. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Romlah, S., Nugraha, N., & Setiawan, W. (2019). Analisis Motivasi Belajar Siswa SD Albarokah 448 Bandung dengan Menggunakan Media ICT Berbasis For VBA Excel Pada Materi Garis Bilangan. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 220-226.

Seprianty, S. (2018). Penggunaan Alat Peraga pada Mata Pelajaran IPA sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 06 Karang Tinggi. JPGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 128–134.

Solihun, A., Maftukhin, A., & Kurniawan, E. S. (2015). Pengembangan Alat Peraga GLB dan GLBB Berbasis Sensor LDR (Light Dependent Resistor). Radiasi: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 6(1), 101-104.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sunaryono., & Ahmad, Taufiq. (2010). Super Tips & Triks Fisika SMA. Jakarta Selatan: PT. Wahyumedia.

Suparwoto. (2013). Ilmu Pengetahuan Alam untuk SMK. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan

Tanzeh, A., & Arikunto, S. (2020). Metode Penelitian Metode Penelitian. Metode Penelitian, 43, 22–34.

Telaumbanua, Y. (2020). Efektifitas Penggunaan Alat Peraga Pada Pembelajaran Matematika Pada Sekolah Dasar Pokok Bahasan Pecahan. Warta Dharmawangsa, 14(4), 709-722

Wahyuni., Khaeruddin., & Irmawanty. (2017). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga terhadap Hasil Belajar Murid dalam Proses Pembelajaran Bidang Studi IPA Kelas IV SDN Limbung Puteri Kecamatan Bajeng Kabupaten Gowa. JKPD: Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 2(1), 249-267.

Yulianto, Erwin., & KM. Syarif Haryana. (2016). Simulasi Kinematika Interaktif (Studi Kasus: Balai Diklat Metrologi). Jurnal Computech dan Bisnis, 10(1), 1-10.