ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEAKTIFAN BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR

Main Article Content

Suci Rahmadani
Mufarizuddin Mufarizuddin
Yanti Yandri Kusuma

Abstract

The background of this research is to describe the factors that influence the learning activity of elementary school students. This research is a qualitative descriptive study. The subjects of this study were fifth grade students of SD Negeri 004 Bangkinang Kota. Methods of data collection using observation and interviews. The data analysis technique uses data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The data validity technique uses source and technique triangulation. The results showed that the internal factors that affect the learning activity of fifth grade students are (1) physiological factors, namely physical (sensory) and physical conditions, (2) psychological factors, namely attention, memory, and responses. External factors that affect the learning activity of fifth graders are (1) social factors, namely teachers and peers, (2) non-social factors, namely places and facilities. The dominant factor that affects the learning activity of class V students is the student's psychological factor.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rahmadani, S. ., Mufarizuddin, M., & Kusuma, Y. Y. . (2023). ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEAKTIFAN BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 2(1), 45–53. https://doi.org/10.55732/jmpd.v2i1.37
Section
Articles

References

Anni, S. (2015). Interaksi dan Motivasi belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Aunurrahaman. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Dalyono. (2009). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Penerbit Rineka Cipta.

Desmita. (2012). Psikologi Perkembangan Peserta didik. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Feldman, R. (2012). Pengantar Psikologi: Understanding Psychology (10 edition). Jakarta: Penerbit Salemba Humanika.

Hamalik, O. (2015). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Istikomah, N., Relmasira, S.C., & Hardini, A. T. A. (2018). Penerapan Model Discovery Learning Pada Pembelajaran IPS untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Sekolah Dasar. Didakta Dwija Indria, 6(3), 130-139.

Khodijah, N. (2014). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Lubis, W. A. (2017). Peningkatan Keaktifan Belajar dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA dengan Metode Kerja Kelompok Untuk Kelas III SDN SEpatan Kabupaten Tulungagung. Thesis. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Maradona. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keaktifan Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 17(5), 1619-1628.

Moloeong, Lexy J. (2007). Metode Penelitian Kualiatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mudjiono. (2007). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Mulyani, S. (2017). Penerapan Model Kooperatif Tipe Team Accelerated Instruction (TAI) Untuk Meningkatkan Kekatifan dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik (Penelitian Tindakan Kelas pada Tema Indahnya Kebersamaan Budaya Bangsaku di Kelas IV Sekolah Dasar Negeri Komplek Karang Taruna Sari Bandung). Skripsi. Bandung: Universitas Pasundan.

Mustaqim. (2008). Psikologi Pendidikan. Semarang: Pustaka Pelajar.

Naziah, S. T., Maula, L. H., & Sutisnawati, A. (2020). Analisis Keaktifan Belajar Siswa Selama Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 7(2), 109-120. https://doi.org/10.26555/jpsd.v7i2.a17327

Payon, F. F., Andrian, D., & Mardikarini, S. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Keaktifan Belajar Peserta Didik Kelas III SD. Jurnal Ilmiah Kontekstual, 2(2), 53-60.

Poerwadarminta. (2002). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Prasetyo, A. D., & Abduh, M. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Melalui Model Discovery Learning Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1717-1724. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.991

Prasetyo, R. H., & Rabiman. (2015). Penerapan Metode Diskusi Dengan Bantuan Media Animasi. Jurnal Taman, 3(2), 681-688.

Purwanto, N. (2007). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rusno. (2011). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keaktifan Mahasiswa Dalam Proses. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(4), 107-116.

Semiawan. (2008). Belajar dan Pembelajaran Prasekolah dan Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Indeks.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana, N. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosdikarya.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Surya, M. (2004). Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran. Bandung: Putaka Bani Quraisy.

Suryabrata, S. (2014). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Syah, M. (2013). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Syamsudin, A. (2005). Psikologi Kependidikan: Perangkat Sistem Pengajaran Modul. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Utami, A. P. (2019). Kesulitan Belajar: Gangguan Psikologi Pada Siswa. ScienceEdu: Jurnal Pendidikan IPA, 2(2), 92-96. https://doi.org/10.19184/se.v2i2.15060

Yamin, M. (2013). Kiat Membelajarkan Siswa. Jakarta: Gaung Persada.

Yusuf, S. (2007). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya.