PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNING MELALUI PENGGUNAAN MEDIA JARING-JARING BANGUN RUANG UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS IV-B SDN PAKIS V SURABAYA
Main Article Content
Abstract
This research aims to apply the discovery learning model through the use of spatial net media to improve the learning outcomes of students in class IV B SDN Pakis V Surabaya. The instruments used in this study were initial observation, teacher and learner activity observation sheets, and learner learning outcomes test (assessment) sheets. The results showed that the application of the discovery learning model through the use of media can improve the learning outcomes of students. The results of the study obtained a comparison of student learning outcomes according to the criteria for achieving learning objectives (KKTP). The achievement of learning outcomes in cycle I shows that the category has not been achieved still shows 6.89%; category achieved 17.24%; category achieved well 51.72%; category achieved very well 24.13%. The average class score was 75.82. While in cycle II showed better results where the achievement of learning outcomes was 100% with details in the achieved category 6.89%, the category achieved well 37.93% and the category achieved very well 55.17%. There are no learners who fall into the unachieved category. The average class score also increased to 85.00. Thus the application of discovery learning through the use of media nets can improve student learning outcomes.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Muassis Pendidikan Dasar memiliki hak penerbitan setiap artikel, adapun isi konten artikel sepenuhnya menjadi tanggung jawab penulis
References
Alisrani, M., Friansyah, D. (2022). Penerapan Model Discovery Learning Pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas Iv Sd Negeri 4 Wonosari. Linggau Journal of Elementary School Education, 2(3), 87-94. https://doi.org/10.55526/ljese.v2i3.309
Angelia, M. V., Tika Damayani, A., & Nuroso, H. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Dengan Menggunakan Media Konkret Pada Siswa Kelas I Sd Sarirejo Semarang. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5497–5509. https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8800
Anggraeni, A., Bintoro, H. S., & Purwaningrum, J. P. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas IV Sd. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(1). https://doi.org/10.24176/jpp.v3i1.4646
Bali, E. N., & K, A. N. (2023). Lokakarya Kurikulum Merdeka Belajar Pada Sekolah Penggerak Di Sumba Timur NTT. Kelimutu Journal of Community Service, 3(1), 28–34. https://doi.org/10.35508/kjcs.v3i1.11275
Cahyaningtyas, D., Wardani, N. S., & Yudarasa, N. S. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar dan Sikap Kerjasama Siswa Melalui Penerapan Discovery Learning. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 13(1), 59–67. https://doi.org/10.24246/j.js.2023.v13.i1.p59-67
Ermawati, D., Nur Anisa, R., Saputro, R. W., Ummah, N., Azura, F. N., Guru, P., & Dasar, S. (2023). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD 1 Dersalam. Kumpulan Artikel Pendidikan Anak Bangsa, 2, 82–92. https://doi.org/10.37289/kapasa.v3i2
Fatikah Sari, N., Ayu Septyani, L., Fatkhi Fiddin, A., Dwi Astuti, D., & Amaliyah, F. (2023). Pengaruh Kemandirian Belajar dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas 3 SD 1 Sadang. Jurnal Pacu Pendidikan Dasar, 3(1), 2807–1107. https://unu-ntb.e-journal.id/pacu
Handayani, N. F., & Mahrita, M. (2021). Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV di SDN Jawa 2 Martapura Kabupaten Banjar. Jurnal PTK Dan Pendidikan, 6(2). https://doi.org/10.18592/ptk.v6i2.4045
Handika, H. H., Zubaidah, T., & Witarsa, R. (2022). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Implikasinya dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 22(2), 124. https://doi.org/10.30651/didaktis.v22i2.11685
Heryanto, H., Sembiring, S. B. S., & Togatorop, J. B. T. (2022). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Curere, 6(1), 45. https://doi.org/10.36764/jc.v6i1.723
Huda Tri Amanda, N., Tahir, M., & Fauzi, A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Materi Pecahan Senilai Kelas Iv Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 5757–5768. https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10126
Martiasari, A., & Kelana, J. B. (2022). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Manipulatif Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Profesi Pendidikan, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.22460/jpp.v1i1.10356
Meliyanti, M., Nahdi, D. S., & Yonanda, D. A. (2018). Model Discovery Learning Dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 1(2), 196–204. https://doi.org/10.31949/jee.v1i2.1511
Poni Lestari, Corry Yohana, & Maulana Amirul Adha. (2023). Pengaruh Fasilitas Belajar, Motivasi Belajar, Dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Humas Kelas Xi Otkp Di Smkn Jakarta Barat. Jurnal Media Administrasi, 8(1), 35–47. https://doi.org/10.56444/jma.v8i1.500
Radiusman, R. (2020). Studi Literasi: Pemahaman Konsep Anak Pada Pembelajaran Matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 1. https://doi.org/10.24853/fbc.6.1.1-8
Setyowati, L. (2023). Pengaruh Media Konkret dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV MIN 1 Gunungkidul. Indonesian Journal of Action Research,2(2).https://ejournal.uinsuka.ac.id/tarbiyah/IJAR/article/view/7705%0Ahttps://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/IJAR/article/download/7705/2999
Wulandari, T., Fazariah, H., Nababan, L. Y., & Hakiki, S. M. (2023). Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Jaring-Jaring Bangun Ruang Bagi Guru Kelas V Yayasan Pendidikan Maura El Mumtaz. Jurnal Pelayanan Hubungan Masyarakat, 1(4), 87-94. https://doi.org/10.59581/jphm-widyakarya.v1i4.1989