PENGGUNAAN MEDIA SPINNER UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA MATERI KALIMAT AKTIF DAN PASIF PADA PESERTA DIDIK KELAS II SDI WAHID HASYIM SIDOARJO
Main Article Content
Abstract
The aim of this research is to determine the improvement in learning outcomes in Indonesian, the difference between active and passive sentences using spinner media. This research uses classroom action research (PTK) carried out in several cycles. Each cycle consists of 4 stages, namely planning, implementation, observation and reflection.. The results of the research show that Indonesian language learning activities using Spinner media have increased. This is shown by an increase in the percentage of teacher activity in cycle I reaching 63.15% and cycle II reaching 89.50%. Student activity during Indonesian language learning activities using Spinner learning media has increased. This is shown by an increase in the percentage of student activity in cycle I reaching 67.4% and cycle II reaching 88.22%. Increased student learning outcomes after participating in Indonesian language learning activities using Spinner learning media. This can be shown by an increase in the percentage of learning outcomes for students in cycle I reaching 72.6% and cycle II reaching 90.13%.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Muassis Pendidikan Dasar memiliki hak penerbitan setiap artikel, adapun isi konten artikel sepenuhnya menjadi tanggung jawab penulis
References
Alpian, V., S., & Ika Y. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5573-5581.
Apriliani, D. (2014). Analisis Kalimat Aktif Dan Pasif Pada Rubrik Opini Dalam Surat Kabar Harian Suara Merdeka Berita Ekonomi Bisnis Bulan Agustus 2014. Jurnal STAIN Kudus. 3(2), 1–46. http://journal.stainkudus.ac.id/index.php/equilibrium/article/view/1268/1127
Djonomiarjo, T. (2019). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pengembangan Pembelajaran. 39–46.
Ibrahim, F., Hendrawan, B., & Sunanih, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran PACAS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. JLEB: Journal of Law, Education and Business, 1(2), 102–108. https://doi.org/10.57235/jleb.v1i2.1192
Lestari, N. D. D., Ibrahim, M., Amin, S. M., & Kasiyun, S. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Menghambat Belajar Membaca Permulaan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2611-2616.
Linda, C. S. dan Hadiyanto. (2019). Pengembangan Media 3D Interaktif dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Basicedu, 3(2), 524–532.
Sandika, T. W. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Invention: Journal Research and Education Studies, 5(5), 1–13. https://doi.org/10.51178/invention.v2i2.474
Septiana, I., Asropah, A., & Ripai, A. (2021). Miskonsepsi Guru pada Pemahaman Materi Bahasa Indonesia Pokok Bahasan Kalimat. Jurnal Pendidikan Bahasa, 10(2), 106–117. https://doi.org/10.31571/bahasa.v10i2.2739
Shofiana, E. Y. (2019). Pengembangan Scrapbook Materi Kalimat Persuasif Dalam Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas Iv Sd Negeri 56 Gresik. Jurnal Pendidikan Indonesia 55(4), 524–530. Https://Doi.Org/10.1134/S0514749219040037
Silvia & Hadiyanto, E. (2020). Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa. Didakta: Jurnal Kependidikan, 9(1), 1-8.
Siregar, Sofyan. 2014. Statistik Parametrik Untuk Penelitian Kuantitatif. Jakarta:Bumi Aksara
Sugiyono. 2014. Metode penelitian pendidikan (pendekatan kauntitatif, kualitatif, dan R & D). Bandung: Alfabeta
Wardono, M. S. (2022). Strategi Pembudayaan Gerakan Literasi Di Sekolah Dasar. Lintang Songo: Jurnal Pendidikan, 5(2), 80-92
Yasin, F. N. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Big Book dengan Metode Diskusi untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Informasi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 1(2), 142-153.