EFEKTIVITAS PELAKSANAAN SUPERVISI AKADEMIK DALAM MENGOPTIMALKAN KINERJA GURU DALAM MENYUSUN DAN MELAKSANAKAN RPP AKADEMIK BERKELANJUTAN DI SDN 1 NGUDIKAN

Main Article Content

Ninik Suprihatin

Abstract

Purpose the research objective was to improve teacher performance in compiling complete learning tools through continuous academic supervision at SD Negeri 01 Ngudikan, Wilangan District, Nganjuk Regency. Specifically, this study aims to find out the appropriate steps in carrying out continuous academic supervision so as to be able to improve teacher performance in preparing and implementing lesson plans at SD Negeri 01 Ngudikan for the 2016/2017 academic year. This research is a school action research (PTS). Using 2 cycles, the first cycle is to determine teacher performance in preparing lesson plans and learning, and cycle 2 to perfect the results of cycle 1. The results of this study are through academic supervision in optimizing teacher performance in preparing lesson plans and learning are: teacher performance in preparing lesson plans (RPP) in cycle I, the average was only 62.3%, in cycle II there was an increase to 82.3%. This means that there was an increase of 22%. the average of 62.5% in cycle II increased to 84.51% meaning there was an increase of 22.1%. In this case, it means that through continuous academic supervision it can improve teacher performance in compiling and implementing lesson plans in SDN 01 Ngudikan 01, Wilangan District, Nganjuk Regency semester II of the 2016/2017 academic year.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Suprihatin, N. . (2023). EFEKTIVITAS PELAKSANAAN SUPERVISI AKADEMIK DALAM MENGOPTIMALKAN KINERJA GURU DALAM MENYUSUN DAN MELAKSANAKAN RPP AKADEMIK BERKELANJUTAN DI SDN 1 NGUDIKAN. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 2(2), 107–113. https://doi.org/10.55732/jmpd.v2i2.103
Section
Articles

References

Ajasan., Usman, N., & Niswanto. (2016). Efektivitas Pelaksanaan Supervisi Akademik Oleh Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Smk Negeri 1 Meulaboh. Jurnal Administrasi Pendidikan, 4(3), 1-9.

Depdiknas. (2001). Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Jakarta: Depdiknas.

Depdiknas. (2010). Supervisi Akademik; Materi Pelatihan Penguatan Kemampuan Kepala Sekolah. Jakarta: Depdiknas.

Krisdiana, E., Aminin, S., & Riyanto. (2022). Efektivitas Pelaksanaan Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di SMK Negeri 4 Bandar Lampung. POACE: Jurnal Program Studi Administrasi Pendidikan, 2(1), 9-23. https://doi.org/10.24127/poace.v2i1.1401

Majid, Abdul. (2005). Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kinerja guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2003). Kurikulum Berbasis Kompetensi: Konsep, Karakteristik, dan Implementasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Permendiknas. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 41 tahun 2007 tentang Standar Proses. Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah

Permendiknas. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2007 tentang Standar Penilaian Pendidikan. Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah

Safitri, A., & Mujiati. (2019). Efektivitas Pelaksanaan Supervisi Akademik Kepala Sekolah. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 19(1), 1-12. http://dx.doi.org/10.30651/didaktis.v19i1.2215

Sahertian, P. A. (2000). Konsep-Konsep dan Teknik Supervisi Pendidikan Dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.

Surya, Muhammad. (2003). Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran.Bandung: Yayasan Bhakti Winaya

Suryasubrata. (1997). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Depdiknas. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departeman Pendidikan Nasional

Usman, Moh. Uzer. (1994). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.